Тема. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
Сьогодні ми повинні згадати матеріал, вивчений у курсі «Природознавство».
✵ Як називають процеси, що відбуваються в природі й у світі? (Явища)
✵ Які бувають явища? (Суспільні, біологічні, фізичні та хімічні)
✵ Наведіть приклади таких явищ, що відбуваються навколо нас щодня. (Дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготування чаю тощо)
✵ Спробуймо зрозуміти, до яких явищ їх віднести — суспільних, біологічних, фізичних, хімічних чи інших?
✵ А тепер пригадаймо, які явища належать до фізичних. (Ті, в яких речовина не змінюється)
✵ Які явища належать до хімічних? (Ті, в яких речовина змінюється)
Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо хімічних явищ! Наприклад: а) іде тепло від батареї опалення; б) запалилася неонова реклама; в) горять іменинні свічки; г) мама «гасить» соду оцтом, готуючи тісто; д) олійна фарба висихає на повітрі; е) скисає молоко, не випите кішкою; ж) після включення комп’ютера змінюється колір екрана; з) після додавання цукру чай стає солодким; и) з відкритої пляшки «Фанти» виділяються бульбашки газу; к) на цвяхах у гаражі з’являється іржа». Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.
З цього абзацу в робочий зошит випишіть окремо фізичні та хімічні явища.
Приклади.
І. Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.
✵ Яке це явище? (Фізичне)
✵ Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина)
ІІ.Прожарюємо дріт у полум’ї спиртівки, він почорнів.
✵ Яке це явище? (Хімічне)
✵ Чому? (Змінилася речовина)
Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описуються хімічними реакціями.
Речовини, що вступають у реакцію, називаються вихідними речовинами, або реагентами.
Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.
— Які умови необхідно створити, щоб почалася хімічна реакція?
( Зіткнення речовин; зміна температури; зміна тиску; перемішування...)
— А за якими ознаками можна судити про протікання хімічних реакцій?
Приклади
І.Візьмемо шматочок крейди CaCO3 й додамо трохи хлоридної кислоти HCl.
— Що спостерігаємо? (Виділення газу)
Це одна з ознак хімічної реакції. Записуємо рівняння, що описує цю хімічну реакцію:
ІІ.До розчину натрій сульфату додали кілька крапель барій хлориду. Випадає білий осад.
— Яка ознака хімічної реакції? (Випадання осаду)
ІІІ.До розчину їдкого натру додаємо дві краплі фенолфталеїну
Що спостерігаємо? (Розчин забарвлюється в малиновий колір) Потім по краплинах додаємо розчин хлоридної кислоти.
Що спостерігаємо? (Розчин знебарвився)
Яка ознака хімічної реакції? (Зміна забарвлення)
ІV/До розчину NH40H (амоній гідроксиду) по краплинах додаємо розчин їдкого натру, з’являється запах амоніаку
— Яка ознака реакції? (Поява запаху)
V. Тепловий ефект
— Яка ознака реакції? (Виділення тепла)
Домашнє завдання
Прочитати параграф 16 і відповісти на запитання 1-11с.86(усно)
Творче завдання. Наведіть приклади хімічних реакцій, з якими ви зустрічаєтесь у побуті, й опишіть фізичні явища, що супроводжують їх.
Комментариев нет:
Отправить комментарий