Доброго дня.Приєднатися до уроку можно за покликанням: https://meet.google.com/dcx-ubaw-rei
Тема уроку. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
Згадаємо з природознавства.
- Як називають процеси, що відбуваються в природі й у світі? (Явища)
- Які бувають явища? (Суспільні, біологічні, фізичні та хімічні)
- Наведіть приклади таких явищ, що відбуваються навколо нас щодня. (Дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготування чаю тощо)
- Спробуймо зрозуміти, до яких явищ їх віднести — суспільних, біологічних, фізичних, хімічних чи інших?
- А тепер пригадаймо, які явища належать до фізичних. (Ті, в яких речовина не змінюється)
- Які явища належать до хімічних? (Ті, в яких речовина змінюється)
Самостійна робота.
Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо хімічних явищ! Наприклад: а) іде тепло від батареї опалення; б) запалилася неонова реклама; в) горять іменинні свічки; г) мама «гасить» соду оцтом, готуючи тісто; д) олійна фарба висихає на повітрі; е) скисає молоко, не випите кішкою; ж) після включення комп’ютера змінюється колір екрана; з) після додавання цукру чай стає солодким; и) з відкритої пляшки «Фанти» виділяються бульбашки газу; к) на цвяхах у гаражі з’являється іржа». Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.
Випишіть окремо фізичні та хімічні процеси.
Явища фізичні та хімічні.
Демонстрація 1
Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.
- Яке це явище? (Фізичне)
- Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина)
Прожарюємо дріт у полум’ї спиртівки, він почорнів.
- Яке це явище? (Хімічне)
- Чому? (Змінилася речовина)
Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описуються хімічними реакціями.
Речовини, що вступають у реакцію, називаються вихідними речовинами, або реагентами.
Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.
— Які умови необхідно створити, щоб почалася хімічна реакція?(- Зіткнення речовин;)
А за якими ознаками можна судити про протікання хімічних реакцій? Розглянемо на практиці.
Демонстрація 2
Візьмемо шматочок крейди CaCO3 й додамо трохи хлоридної кислоти HCl.
— Що спостерігаємо? (Виділення газу)
Це одна з ознак хімічної реакції.
Демонстрація 3
До розчину натрій сульфату додали кілька крапель барій хлориду. Випадає білий осад.
— Яка ознака хімічної реакції? (Випадання осаду)
Демонстрація 3
До розчину їдкого натру додаємо дві краплі фенолфталеїну
- Що спостерігаємо? (Розчин забарвлюється в малиновий колір) Потім по краплинах додаємо розчин хлоридної кислоти.
- Що спостерігаємо? (Розчин знебарвився)
- Яка ознака хімічної реакції? (Зміна забарвлення)
Демонстрація 4
До розчину NH4ОH (амоній гідроксиду) по краплинах додаємо розчин їдкого натру, з’являється запах амоніаку
— Яка ознака реакції? (Поява запаху)
Висновок:
1.хімічні явища супроводжують: виділенням газу, випадання осаду, зміна кольору, поява запаху, виділення або поглинання тепла.
2.фізичні явища супроводжують: зміна агрегатного стану, зміна розміру, зміна форми
Домашнє завдання: опрацювати параграф 16,відповісти на питання 1-5 , виконати вправу 9 с.86
Комментариев нет:
Отправить комментарий