среда, 25 января 2023 г.

7 клас

 

Доброго дня.

Тема уроку. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.

Згадаємо з природознавства.

- Як називають процеси, що відбуваються в природі й у світі? (Явища)

- Які бувають явища? (Суспільні, біологічні, фізичні та хімічні)

- Наведіть приклади таких явищ, що відбуваються навколо нас щодня. (Дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготування чаю тощо)

- Спробуймо зрозуміти, до яких явищ їх віднести — суспільних, біологічних, фізичних, хімічних чи інших?

- А тепер пригадаймо, які явища належать до фізичних. (Ті, в яких речовина не змінюється)

- Які явища належать до хімічних? (Ті, в яких речовина змінюється)

Самостійна робота.

Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо хімічних явищ! Наприклад: а) іде тепло від батареї опалення; б) запалилася неонова реклама; в) горять іменинні свічки; г) мама «гасить» соду оцтом, готуючи тісто; д) олійна фарба висихає на повітрі; е) скисає молоко, не випите кішкою; ж) після включення комп’ютера змінюється колір екрана; з) після додавання цукру чай стає солодким; и) з відкритої пляшки «Фанти» виділяються бульбашки газу; к) на цвяхах у гаражі з’являється іржа». Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.

Випишіть окремо фізичні та хімічні процеси.

Явища фізичні та хімічні.

Демонстрація 1

Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.

- Яке це явище? (Фізичне)

- Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина)

Прожарюємо дріт у полум’ї спиртівки, він почорнів.

- Яке це явище? (Хімічне)

- Чому? (Змінилася речовина)

Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описуються хімічними реакціями.

Речовини, що вступають у реакцію, називаються вихідними речовинами, або реагентами.

Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.

— Які умови необхідно створити, щоб почалася хімічна реакція?(- Зіткнення речовин;)

 А за якими ознаками можна судити про протікання хімічних реакцій? Розглянемо на практиці.

Демонстрація 2

Візьмемо шматочок крейди CaCO3 й додамо трохи хлоридної кислоти HCl.

— Що спостерігаємо? (Виділення газу)

Це одна з ознак хімічної реакції.

Демонстрація 3

До розчину натрій сульфату додали кілька крапель барій хлориду. Випадає білий осад.

— Яка ознака хімічної реакції? (Випадання осаду)

Демонстрація 3

До розчину їдкого натру додаємо дві краплі фенолфталеїну

- Що спостерігаємо? (Розчин забарвлюється в малиновий колір) Потім по краплинах додаємо розчин хлоридної кислоти.

- Що спостерігаємо? (Розчин знебарвився)

- Яка ознака хімічної реакції? (Зміна забарвлення)

Демонстрація 4

До розчину NH4ОH (амоній гідроксиду) по краплинах додаємо розчин їдкого натру, з’являється запах амоніаку

— Яка ознака реакції? (Поява запаху)

Висновок:

1.хімічні явища супроводжують: виділенням газу, випадання осаду, зміна кольору, поява запаху, виділення або поглинання тепла.

2.фізичні явища супроводжують: зміна агрегатного стану, зміна розміру, зміна форми

Домашнє завдання: опрацювати параграф 16,відповісти на питання 1-5 , виконати вправу 9 с.86

Комментариев нет:

Отправить комментарий